Advertise

Secangkir Madu Merah (Bab 28)

Monday, April 4, 2011

Perkara yang paling jahat dalam cinta adalah kecurangan
kesetiaan diragut oleh kelat dan keruhnya sekeping hati

Rashid ingin bersendirian buat seketika. Fazry Kamal telah pulang ke vila. Tidak berapa lama lagi mereka akan makan tengah hari pula. Rashid saat ini bingung sendiri sebentar lagi barulah dia akan balik ke vila untuk mandi. Bajunya sudah kotor gara-gara sikap biadap perempuan lasak itu.
Rashid diburu rasa serba salah. Barangkali dalam dilema cinta. Mungkin juga dia tidak tergamak melakukan perkara yang sangat kejam dalam hidupnya untuk terus melukakan hati wanita suci seperti Zarina. Kala ini juga bayangan perempuan lasak itu menjelma di mata. Seakan sedang menyindir dirinya dengan menayangkan pemutar skru dan bersedia mencalarkan keretanya.
“Kau tunggulah sedikit waktu lagi. Aku pasti akan ajar kau wahai perempuan yang biadap! Aku tak pernah diperlakukan seperti itu sebelum ini. Tiada sesiapa pun yang berani berbuat sedemikian kecuali kau seorang,” omel Rashid mengumam geram sendiri di pondok tempat dia sedang duduk ketika ini. Sepatutnya dia duduk minum bersama dengan Fazry Kamal tetapi tidak jadi. Dia begitu melayani perasaan benci dan dendam yang mengundang tiba itu.
Dalam masa yang sama, dia mula terfikirkan patutkah dia berbuat sedemikian? Mengkhianati cinta Zarina. Sebenarnya dia dapat merasai cinta Zarina itu tetapi sukar untuk dia jatuh cinta. Susah dan tidak semudah membeli barangan di kedai runcit, mendapatkan barangan yang dicari terus membayarnya di kaunter. Ini dalam cinta, hati bukan seperti itu. Hati tidak boleh dijual beli. Mencubanya juga jauh sekali. Ini soal hidup bukannya berfoya-foya seperti sebelum ini.
Kini cintanya telah kembali kepada Salwa. Cintanya yang  sarat dengan kepura-puraan terhadap Zarina terus pudar. Cinta terhadap Salwa pula sentiasa bersinar terang-benderang. Dia terpaksa menghancurkan harapan ayah dan ibunya. Dia sebenarnya tidak pernah bahagia dengan perkahwinan bersama Zarina sejak dua tahun lalu. Semua itu adalah hipokrit semata-mata.
Perkahwinan yang terpaksa. Dia mahu menikahi Salwa, bukannya Zarina. Ayahnya telah merosakkan impiannya untuk berumahtangga dengan Salwa. Maka dia tiada pilihan lain. Dia terpaksa menikahi Salwa atas dasar cintanya secara sembunyi kerana cinta mereka berdua terhalang oleh orang tua masing-masing. Rashid tidak mengerti kenapa ayahnya menghalang dirinya dari berkahwin dengan Salwa? Kenapa harus Zarina yang mesti menjadi isterinya? Oleh kerana tidak mahu menghampakan orang tua, dia terpaksa juga menikahi Zarina hanya kerana dipaksa.
Kenapa mereka harus memperjudikan perasaan Rashid? Orang tuanya tidak pernah memikirkan perasaan dirinya ketika itu. Mengapa harus dia? Kenapa tidak orang lain? Menikahi anak angkat orang gaji sendiri yang selepas itu menjadi orang gaji pula? Rashid tidak pernah menduganya.
Dia terkenangkan satu peristiwa lalu. Saat itu dia terlihat insan yang terkocoh-kocoh mahu cepat mengejar masa untuk ke kolej. Mungkin waktu itu benar-benar insan itu terlambat. Insan itu mahu melintas jalan mendapatkan teksi.
Ketika itu Rashid bimbang sekali. Perasaan itu muncul dengan tidak semena-mena. Dia melihat insan itu mahu melintas jalan. Zarina... zarina melihat kiri dan kanan dan ketika tiada kenderaan melintas dia mula mahu melintas jalan. Rashid berdiri tidak jauh darinya. Zarina tidak perasan akan kewujudannya ketika itu. Tiba-tiba, di saat Zarina sedang melangkah, keluar sebuah kereta dari sebuah simpang meluru pantas. Rashid terkejut melihat keadaan itu.
Dia tahu dapat menjangkakan bahawa pemandu kereta tersebut memandu dalam pengaruh alkohol memandangkan kereta itu yang terhuyung-hayang. Dengan pantas Rashid berlari selaju-lajunya seperti seekor cheetah yang mengejar mangsanya. Dia terus menolak tubuh Zarina terus terpelanting jatuh bersama dengan dirinya juga. Zarina terpisat-pisat sendiri. Siku Zarina terluka.
“Lain kali kalau kau nak melintas jalan tolong hati-hati! Kalau kau mati, papa dan mama aku juga akan susah. Keluarga angkat kau pun dah lama tak ada, tinggal kau sahaja. Kau pun nak mati dalam kemalangan juga ke?”
Itulah ucapan yang dia paculkan buat Zarina namun dia tidak pula menghantar Zarina ke hospital mahupun ke klinik kerana menyangkakan bahawa itu adalah kecederaan ringan. Rashid terus meninggalkan Zarina di situ. Rashid tidak pernah tahu pertolongan yang tidak disengajakan itu begitu bererti sekali bagi Zarina. Rashid tidak memahaminya. Walaupun Zarina ketika di rumah sering dibuli oleh Rashid namun Zarina tidak pernah kisah.
“Tolong ambilkan aku ais,” Zarina pun pergi ambil. Setelah datang kembali, “Ambilkan gelas satu lagi,” Zarina pergi ke dapur mengambilnya. Usai itu Zarina kembali lagi, “Alah... aku lupa... sudu, sudu... bawakan aku sudu ke mari, lepas tu bawa mesin basuh sekali,” Rashid terus ketawakan Zarina.
“Kenapa lambat buka pintu?” ini pula saat Rashid pulang lambat ke rumah. Zarina jugalah yang sering buka pintu untuknya. Zarina selalu dimarahinya.
Rashid memang begitu sikapnya. Pulang lewat ke rumah menyusahkan Zarina untuk membuka pintu. Semua itu berlaku tatkala Rashid belum tinggal di rumah sendiri dan masih duduk bersama dengan orang tuanya.
“Jauhnya abang termenung?” bayangan yang menjelma di minda terus berkecai setelah disapa oleh satu suara yang dia kenali. Lambat-lambat Rashid menoleh.
“Eh sayang...”
“Kenapa dengan pakaian abang ni?” Rashid terpisat-pisat setelah disoal begitu. Tidak tahu alasan apakah yang perlu diberikan? Otaknya pantas berkerja mereka alasan.
“Tadi ada pelayan restoran tertumpah minuman atas badan abang ni,” balas Rashid memberi alasan setelah Salwa bertanya.
“Macam tu ke? Kenapa tak gantikan pakaian abang tu? Tak macholah pakaian nampak kotor macam tu...” Salwa melabuhkan punggung di sisi Rashid.
Rashid berkerut dahi ketika ini.
“Duduk jauh sedikit, nanti kena gosip,” kata Rashid.
“Biarlah,”
“Kalau Zarina nampak bagaimana?”
“Lagi bagus,”
Ish!” Rashid mengengsot punggungnya pula menjarakkan diri dari Salwa. Bukannya dia tidak sudi tetapi dia rasakan tidak perlu duduk serapat itu kerana hal sebenar belum lagi terdedah.
Salwa menjuih bibir pada Rashid. Barangkali bengang dengan tindakan Rashid agaknya. Namun Salwa tidak boleh berbuat apa-apa kerana Rashid berhak. Namun selagi rahsia ini belum didedahkan, Salwa tidak akan pernah tenang.
“Abang... lambat lagi ke ?”
“Lambat apa?”
“Lambat lagi ke abang nak beritahu isteri tua abang tu tentang hal kita ni?”
“Sabar boleh tak?”
“Saya dah puas bersabar ni... atau abang nak saya beritahu sendiri ke? Kalau saya yang beritahu nanti teruk abang dikerjakannya,”
“Kenapa pula?” Rashid bertanya dengan wajah penuh ingin tahu. Seakan ada yang tidak kena sahaja dirasakannya.
Salwa tetap mendesak. Mendesak agak disegerakan segalanya. Rashid masih berbasa-basi lagi ketika ini. Dia sendiri yang melengah-lengahkan keadaan ini. Apakah masih sayangkan Zarina? Atau memang tidak tidak sampai hati? Barangkali itulah yang bermain di dalam kotak fikiran Rashid ketika ini.
Belum pun sempat Salwa menjawab, ada orang datang menganggu. Mereka datang berempat. Semuanya berwajah bengis. Siapa ada dia antara mereka bawa kayu besbol lagi. Mereka merenung ke arah Rashid dalam-dalam.
Chalo betty,” salah seorang daripada mereka memanggil Salwa.
Ada dari mereka menunjal kepala kawan sendiri.
“Buat malu sahaja kau guna ayat hidustan hei dekat sini,” ucapnya.
“Sudah!” bentak Roy, “Kita datang dekat mamat ni sebab kita kena berkeras supaya dia bayarkan juga ganti rugi aku tu!” kata Roy pada kawan-kawannya.
Mereka mengangguk faham.
Bro! Aku nak kau bayar juga! Duit aku tinggal sikit sahaja ni. Aku nak balik hari ni jugalah. Bosanlah lepak dekat sini asyik nampak muka kau saja. Pergi sana nampak muka kau pergi bersiar-siar dekat sini pun nampak lagi muka kau sedang buat date-lah pula. Awek lawa  dan cun pula tu. Kalau awek dah lawa takkan duit pun tak ada kut? Bayarlah bukan banyak mana pun, seribu ringgit cukuplah...”
“Kau ni kalau tak ganggu hidup aku tak boleh ke?” marah Rashid.
“Siapa mereka ni bang?” Salwa mencelah memaut lengan Rashid.
“Abang...? fuyoo abang? Cik... lelaki macam dia ni cik nak panggil dia abang ke? Baik cik cari balak lainlah. Balak cik ni kaki khianat barang orang. Balak cik ni dah calarkan motor aku beb,” beritahu Roy sambil menayangkan kayu besbol yang entah dari mana didapatkannya.
“Betul ke?” tanya Salwa kehairanan.
“Buat apa aku nak tipu? Saksi kawan-kawan aku semua ni,” balas Roy.
“Jangan percaya cakap mereka ni. Abang tak ada masa  nak buat kerja-kerja tu. Percayalah cakap abang ni sayang...”
“Betul ke abang aku ni khianat motor kau?”
“Berapa kali aku nak cakap? Bukti ada dengan kami, kami boleh tunjuk,”
“Okey tak apa, nah ambil ni RM100 buat tambang... nanti bakinya dibayar kemudian,”
Roy menahan perasaan bengang. Terasa diperbodohkan pula. Salwa menghulurkan wang bernot RM100 pada Roy yang enggan mengambilnya. Rashid cepat-cepat merampas wang itu daripada tangan Salwa. Roy merasa Salwa buat lawak yang tidak kena dengan keadaan.
“Awak jangan bagi satu sen pun duit dekat dia ni,”
“Kau ingat aku lapar sangat ke duit RM100 tu! Aku nak seribu!” tegas Roy.
“Kau nak aku panggil pengawal keselamatan yang jaga tempat ni ke? Kalau kau nak kena tangkap aku akan buat begitu. Aku akan mengadu bahawa kau menganggu ketenteraman awam! Faham?!” bentak Rashid.
“Sudahlah tu bang... kita datang sini bukan nak berhadapan dengan mereka ni. Tak apalah biar saya tolong bayarkan dulu,”
“Abang cakap tak payah tak payahlah! Awak ni degillah,”
“Habis tu?! Abang nak mereka pukul abang ke?”
“Awak ni kenapa? Degil?!” Rashid dan Salwa bertegang urat pula. Roy dan kawan-kawan garu kepala. Keadaan bertambah parah. Rashid tetap dengan pendiriannya begitu juga dengan Salwa. Mereka bertekak di situ.
“Cukup!!!” jerit Roy.
Rashid dan Salwa terdiam.
“Aku rasa kau belum bersedia membayar ganti rugi dekat aku. Sehari kalau kau lambat bayar! Aku kenakan bunga bermula dengan harga RM1000 ringgit. Bunga 20%!”
“Banyaknya? Kau tak kasihani dia ke?” kawan Roy berbisik.
“Itupun belum tentu dia nak bayar... biarlah kita gertak dia,” balas Roy dekat telinga si kawan itu secara berbisik juga.
“Dengar tu!” kata Roy, “Jom geng! Kita blah, jom kita pergi menyelam skuba lagi bagus. Kalau bosan nanti kita cari dia lagi. Biar dia tidak aman!” ajak Roy pada kawan-kawan.
Rashid berkerut dahi mengenangkan sikap perempuan lasak itu. Salwa menggeleng berkali-kali.
“Abang kenal dekat mana budak-budak tu? Mereka ke yang kacau abang sebelum ini? Masa abang sedang gantikan tayar kereta abang tu?” Salwa bertanya di saat Rashid mengehempas berat punggungnya di kerusi.
“Awak diam boleh tak? Jangan bagi saya pening...” larang Rashid.
Salwa tetap juga ingin tahu. Salwa tidak senang hati jika tidak mengetahui jawapan daripada Rashid.
“Jawablah pertanyaan saya tu bang... betul ke tidak?”
“Ya mereka tu yang ganggu abang dan asyik minta duit sahaja!”
“Abang berhutang dengan dia ke? Tapi betul ke abang calarkan motosikal dia?”
“Awak pun percaya cakap dia ke?”
“Kalau itu adalah benar,” balas Salwa.
“Awak lebih percayakan perempuan sewel tu dari cakap abang ke?” Rashid memberi kata dua. Perempuan bernama Roy itu digelarkan sebagai perempuan sewel pula.
Salwa menarik nafas dalam-dalam.
“Sudah tentulah saya percayakan abang...” balas Salwa menguntum senyuman lalu melentokkan kepalanya pada bahu Rashid.
“Tepilah! Nanti ada orang nampak,” larang Rashid lagi. Salwa memuncungkan mulut. Barangkali tersentak dengan ucapan Rashid itu.
Tidak berapa jauh dari Rashid dan Salwa, mereka iaitu Roy dan kawan-kawan telah ditahan oleh seseorang yang bemisai dan berjambang lebat. Entah siapalah orang yang sedang menahan mereka berempat itu dari luar penglihatan Rashid dan Salwa ketika ini?
Share this Article on :

3 comments:

S. said...

siapa??siapa dan siapa?????????nak tahu!!!!

zura asyfar addy rifqhiey said...

siapakah itu?

fahizal azron said...

siapakah dia................hihihiihih...

Post a Comment

 

© Copyright ekarya2u 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.