Advertise

Secangkir Madu Merah (Bab 31)

Tuesday, April 5, 2011


Buktikan ada cinta, masalah di jiwa reda selamanya
namun tetap berbeza sekiranya dusta masih menjelma

Tatkala jiwa yang gundah dipatri pula dengan timah curiga maka semua itu nampak jelas di mata bahawa dia sedang diperbodohkan. Namun hati tetap berkata tidak kerana setia, kasih dan cinta bersatu teguh dengan kepercayaan. Tiada sempadan yang dapat memisahkan erti cinta dan kasih sayang terhadap pengorbanan dan kebahagiaan. Apabila semua itu ada di dalam acuan yang sama maka hasilnya sudah tentulah keindahan. Indahnya dunia cinta dengan adanya orang tersayang bersama-sama menemani di sisi. Itulah yang sering bertandang di hati.
Zarina lupa tentang hakikat lalu, Zarina jadi leka, Zarina hanyut dan terbuai dengan ungkapan manis. Namun sedikit waktu lagi segalanya akan terbukti. Kebenaran bagaikan air yang mengalir, walaupun ia disekat ia akan terus dan tetap mengalir.
‘Setiaku menanti seribu tahun lagi ungkapan semanis itu. Aku mencintainya sepenuh hatiku. Aku sayang padanya sentiasa dan selalu. Arsyad... sebenarnya cinta yang wujud dalam hati aku ini hanyalah untuk suami aku. Antara kita tidak akan lagi wujud rasa itu walaupun aku dapat merasakan kehadiran cintamu itu kerana kau sering bertanya tentang aku, kau masih memujuk hatiku dan kau seringkali mengetuk dinding hatiku. Bagaimana untuk aku bernafas? Aku lemas Syad... aku lemas dalam pelukan rindu terhadap kau yang telah berlalu. Sedarlah... Aku kini telah menjadi isteri orang. Di manakah kau berada di saat aku merinduimu? Kau pergi begitu sahaja Arsyad... kau menghilang tanpa khabar dan berita dan hatiku walang saat kau tiada,’ bisik hatinya yang masih terkenangkan Arsyad.
Bayangan Arsyad menjelma. Arshad yang comot, Arsyad yang nakal dan Arsyad yang selalu membulinya sewaktu kecil dahulu. Memori lampau menjelma dalam ingatan. Berkali-kali dia cuba mengusir namun bayangan itu tetap bertandang di dalam kotak mindanya.
“Kerja sekolah tak siap! Petang main masak-masak! Lepas tu meniru pula dekat sekolah! Bila kau nak pandai?” marah ketua kelasnya ketika darjah empat mengalahkan guru besar lagaknya.
“Tak pandai pun tak apa!”
Sebuah komik dirampas dari Zarina dan dikoyak-koyakkan.
“Patutlah kerja sekolah tak siap. Suka baca komik!” marah ketua kelasnya lagi memang tiada kena mengena langsung. Suka hati Zarina hendak baca komik atau apa sahaja. Kenapa ketua kelasnya suka menyibuk?
“Saya beritahu cikgu!”
“Beritahulah, dekat sekolah mana boleh bawa komik! Menyalahi peraturan sekolah. Sebelum kena rampas elok aku koyak-koyakkan sahaja. Senang sikit. Kau pun boleh  buat kerja sekolah tak adalah nak meniru lagi,”
“Siapa tiru? Saya tak tiru sesiapapun,” kata Zarina.
Sedih hatinya kerana komik doraemon kegemarannya dikoyak-koyakkan. Sampai hati ketua kelasnya itu.
Zarina sakti hati betul tetapi dia bersabar sahaja. Mesti Cikgu Hussaini selalu merungut hal dia tidak siapkan kerja sekolahnya. Bukan dia tidak siapkan tetapi kurang memuaskan sahaja. Memandangkan jawapan-jawapan akhir dalam penyelesaian Matematik itu agak susah. Ditinggalkan sahaja. Maklumlah ayah kepada ketua kelasnya itu seorang cikgu. Mengejar pula subjek itu di dalam kelas yang sama. Arsyad bikin onar. Semakin dibenci semakin sayang. Hari-hari terbayang-bayang.
Semua itu menjadi sejarah dalam hidupnya. Memang terabadi di dalam hati tidak pernah luput dari ingatan. Arsyad sebenarnya lelaki pertama dia jatuh hati namun cintanya tidak pernah terungkap kerana dia hanya menanti saat manisnya kasih di awal remaja itu. Cinta yang berputik digelar cinta monyet. Arsyad terlebih dahulu mengungkap isi hati padanya. Arsyad jugalah yang selalu menyakatnya. Hampir setiap waktu dan ruang, Arsyad setia walau ke mana juga. Namun belum pun sempat Zarina menyatakan ‘me too’ atau ‘saya juga cintakan awak’ kepada Arsyad budak lelaki yang comot dan gemuk itu telah pergi jauh meninggalkannya. Jauh ke Borneo. Sedih rasa hati Zarina.
Zarina juga tidak berpeluang memberitahu Arsyad pada waktu ini bahawa ibu bapanya telah lama meninggalkannya. Ibu dan bapa kandungnya meninggal dunia dalam kebakaran. Adik-beradiknya lain juga turut terkorban. Itulah peristiwa yang menyayat hati. Hanya dia yang terselamat kerana dia pada hari kejadian melihat dari jauh Arsyad pergi bersama sebuah kereta. Zarina melihat secara bersembunyi dan tidak datang dekat. Ketika pulang, pada waktu itulah kebakaran berlaku. Api yang marak telah menjilat rumah mereka sampai hangus dan rentung. Nauzubillah...
Kad perniagaan berada di tangannya. Petang ini dia ditinggalkan bersendirian. Mereka bertiga pergi menaiki bot. Tergamak betul meninggalkan Zarina sendirian di vila. Zarina tidak dapat mengikuti dalam aktiviti skuba itu. Kalaulah ada Mak Mah, Zarina mungkin tidak terasa sunyi. Menyesal juga dia tidak memaksa Mak Mah untuk ikut sekali.
Perlahan-lahan dia membuka telapak tangannya. Dan tangan yang satu lagi memegang telefon bimbit. Di lihat kad tersebut yang tertera,

Setia Tulus & Co.
Encik Muhammad Arsyad bin Hussaini

Pada kad perniagaan tersebut terdapat nombor telefon Arsyad biarpun Arsyad pernah menelefonnya sebelum ini namun nombor telefon itu pada sebelum ini tidak dapat dihubungi, barangkali nombor telefon yang ada di kad tersebut mungkin boleh. Zarina berat hati mahu menelefon kawan lamanya itu. Entah kenapa jari-jemarinya berasa berat sekali. Ingin dihubungi nombor itu, pelbagai perasaan mula timbul.
“Kenapa aku perlu hubungi dia? Adakah ini namanya rindu? Aku sendiri tidak mengerti. Aku tidak dapat mengungkapkan semuanya. Aku tidak mampu... jadi kenapa aku masih ingat padanya? Ya Allah... aku sudah ada suami... Ya Tuhan Kau jauhkanlah diri aku dari sifat curang. Aku tidak sanggup dituduh curang pada suami aku sendiri. Tetapi hati aku sekarang ini mencurigai Abang Rashid. Barangkali dia memperdayakan aku. Dia mungkin ada perempuan lain. Apalah salahnya jika aku meminta pendapat daripada Arsyad? Mungkin dia boleh membantu aku,” bicara Zarina sendiri.
“Assalamualaikum kak...” Zarina terperanjat di bangku itu. Dia segera menoleh ke belakang.
“Waalaikumussalam,” balas Zarina tanpa menduga dirinya diganggu ketika ini. Dia yang tadinya sedang berkira-kira mahu menelefon Arsyad atau pun serta-merta terhalang. Zarina masih lagi duduk di situ. Hanya memusing tubuh sahaja. Seorang perempuan berpakaian lelaki sedang berdiri di hadapannya.
“Siapa awak?” tanya Zarina.
“Saya bukan siapa-siapa kak,” balas Roy yang kemudiannya terus duduk di hadapan Zarina tanpa dipelawa.
“Apa yang awak mahu?”
“Saya ada perkara nak bercakap dengan kakak,” ujar Roy.
Zarina berkerut dahi. Dia tidak kenal perempuan ini. Dia tidak tahu latar belakang orang yang sedang berhadapan dengannya ketika ini. Apakah Roy ingin berbicara sebuah kesangsian? Apakah Roy ingin meminta ganti rugi? Mustahil kerana Roy tidak mengenali siapa Zarina sebenarnya.
“Boleh kenalkan diri?”
“Oh lupa, nama saya Roy, erm... Rokiah. Kawan-kawan panggil saya Roy, maafkan saya duduk tak beritahu. Harta awam... sesiapa pun boleh duduk ya kak? Dan saya memang begini kak, agak kurang sopan sedikit tapi hati saya mungkin baik. Whatever asalkan orang dapat menilai saya, kalau orang tak dapat nak nilai saya pun, its okey Nilai Negeri Sembilan kan ada kak...” beritahu Roy pada Zarina yang konon-kononnya mahu melawak.
“Maafkan saya, sebenarnya saya tak faham apa yang awak cuba sampaikan ni?” balas Zarina terpisat-pisat. Lawak Roy tidak langsung menggeletek hatinya.
“Alamak... kakak ni blur rupanya...” desis Roy.
“Saya dengar apa yang awak katakan,”
“Maaf kak... maaf terkasar,”
“Tak mengapa Roy, setiap orang sering melakukan kesilapan...” Zarina seperti tidak kisah berkomunikasi dengan orang seperti Roy. Baginya penampilan Roy adalah seperti biasa sahaja. Barangkali itulah gaya yang dipilih namun tidaklah terlalu menyerupai lelaki kerana seorang wanita yang menyerupai lelaki mahupun sebaliknya tetap salah dari segi hukum agama. Zarina berdoa di dalam hati semoga orang yang berada di hadapan matanya terbuka hati untuk berubah kepada gaya feminin yang layak sebagai seorang wanita. Zarina tidak sesekali memandang serong pada orang seperti Roy.
“Ya betul, oleh kerana satu kesilapanlah dunia terus berubah,”
“Mendalam maksudnya tu,” balas Zarina pula.
“Abaikan kak, saya datang ni hanya nak sampaikan amanah orang,” kata Roy.
Zarina berkerut dahi. Setahu dia tiada apa-apa yang berlaku. Kenapa ada sahaja yang menganggu? Zarina tertanya-tanya siapakah gerangan perempuan itu sebenarnya? Roy mengetap bibir sambil membetulkan cap. Angin petang masih berpuput lembut dan memang begitulah keadaan di Pulau Perhentian yang sungguh mendamaikan ini. Pepohon yang menghijau memukau pandangan. Desiran dedaun pula umpama melodi yang cukup indah, melodi alam.
“Apa dia Roy?” Zarina ingin tahu.
Setelah ditanya, Roy terus menghulurkan sepucuk surat. Surat kepada Zarina. Zarina mengambil surat yang dihulurkan kepadanya itu. Roy mengulum senyuman lantas Roy terus bangun.
“Ada orang minta saya sampaikan surat tu pada kakak,”
“Siapa? Mana orang tu?”
“Orang tu ada dekat situ,” Roy mahu menunjukkan kelibat seorang lelaki yang menyuruhnya untuk menghantarkan surat berkenaan.
Zarina menoleh mengikut arah Roy. Dia melihat tiada siapa pun yang orang yang berada bawah pokok itu.
“Mana?” Zarina bertanya kerana matanya telah meliar mencari kelibat orang yang ditunjukkan oleh Roy.
“Eh? Tadi ada,” Roy menggaru leher.
“Siapa nama dia,”
“Dia kenalkan dirinya pada saya sebagai Abang E. Saya pun tak kenal dia kak,”
“Bagaimana rupanya?” Zarina ingin tahu siapakah orangnya kerana di dalam hatinya menangkap nama Arsyad namun Zarina tidak pasti adakah benar telahannya itu.
“Dia ada misai tebal kak... jambang pun lebat, sekali tengok takut kak... macam orang jahat tapi saya tak rasa dia orang jahat. Okeylah kak, saya pergi dulu,” kata Roy yang mahu beredar dari situ.
Zarina mengangguk perlahan. Dia masih terpisat-pisat sendiri menerima surat misteri itu yang tidak dikenali siapakah pengirim sebenar surat berkenaan? Mendengar ucapan Roy sebentar tadi, maka itu bermakna telahannya menyimpang sama sekali. Itu bukanlah Arsyad kerana Arsyad tidak memiliki misai yang tebal dan jambang yang lebat.

Pemberitahuan : Bab yang diposting ke dalam blog ini adalah hasil karya yang belum diedit. Maka jika terdapat kesalahan ejaan serta kesalahan tatabahasa harap dimaafkan dan saya akan betulkannya nanti. Ini adalah bab terakhir yang disiarkan ke blog kerana ia akan dikeluarkan  dalam versi cetak. Sekian terima kasih, Yang benar Miqael Arshad yang tidak berapa nak pro dalam menulis cerita yang best :(
Share this Article on :

9 comments:

zura asyfar addy rifqhiey said...

i want more..huhu..siapakah abg E?

S. said...

Mike...sambung222222....jgn la wat halfway gini...

Blog Percubaan 2021 said...

Salam kunjungan.. singgah jap baca novel d pagi hari. jemput dtg ke blog saya utk mendapatkan koleksi ebook secara PERCUMA dgn klik pd banner HADIAH ;)

Miqael Arshad said...

wahh sempat lagi promosi ya? hahahah bacalah no hal punya....

hana_aniz said...

betul. sambung lah. jgn lah separuh jalan. :(

fahizal azron said...

siapakah abg E....
Mike sambung jelah....
klau versi cetak nak skali ngan tandatangan ...
hahahhaha..

Amman said...

Sambung aje.....

Miqael Arshad said...

zura... : hehehehe segan taw...

Awin : tut.... talian akan disambungkan nanti...

Hana : janganlah sedih ya...... sabar... dalam proses edit... sabar tau... syg awak..

Fahizal..... : abg E tu awak ler.. ekekek gurau je..

Ammam : Insya-Allah... teruskan menyokong

hiks... tq tq tq

dieya_solehah said...

sambung jak la citer nie...xbest la klu bca separuh jalan...x sabar dah nie nak tau ending nya....

Post a Comment

 

© Copyright ekarya2u 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.